Prawo jazdy - Uzyskanie prawa jazdy (PKK)

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia, przed przystąpieniem do szkolenia dla osób ubiegających się o uzyskanie po raz pierwszy uprawnień do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem składa właściwemu organowi wydającemu prawo jazdy lub pozwolenie następujące dokumenty:

  1. Wniosek o wydanie prawa jazdy/pozwolenia.
  2. Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem.
  3. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych.
  4. Pisemną zgodę rodzica lub opiekuna w przypadku osoby, która pragnie przystąpić do szkolenia, nie mając ukończonych 18 lat (szkolenie można rozpocząć nie wcześniej niż na 3 miesiące przed osiągnięciem minimalnego wieku w odniesieniu do poszczególnych kategorii prawa jazdy).
  5. Zaświadczenie ze szkoły, w której podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym - w przypadku osoby, która chce rozpocząć szkolenie do 12 miesięcy przed osiągnięciem minimalnego wieku, wymaganego dla uzyskania danej kategorii prawa jazdy.
  6. Kserokopię karty pobytu, wizy lub innego dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie, że studiuje co najmniej od 6 miesięcy. Od osób zameldowanych na pobyt czasowy lub stały od co najmniej 6 miesięcy nie jest wymagany żaden z dokumentów wymienionych w niniejszym punkcie.

Na podstawie powyższych dokumentów, właściwy organ wydający prawo jazdy/pozwolenie, generuje profil kandydata na kierowcę (PKK).

Osoba rozszerzająca zakres posiadanych uprawnień do kierowania pojazdami dołącza ponadto:

  • kserokopię posiadanego prawa jazdy,
  • orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile jest ono wymagane (dotyczy kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E).

Dokumenty do wglądu:
Dowód osobisty lub inny dokument umożliwiający ustalenie tożsamości.

UWAGA! Zamieszkanie należy potwierdzić zameldowaniem na pobyt stały lub czasowy. Inny sposób potwierdzenia zamieszkania ma charakter indywidualny i będzie rozpatrywany w trakcie złożenia wniosku.

 

 

 

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek wraz z załącznikami osoba ubiegająca się o prawo jazdy składa osobiście lub przez upoważnionego pełnomocnika:
w Starostwie Powiatowym w Krasnymstawie, ul. M. Sobieskiego 3, 22-300 Krasnystaw, Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych, II piętro, pokój nr 202,
lub w jednym z oddziałów zamiejscowych (mieszkańcy gmin Fajsławice i Żółkiewka):

  • Fajsławice - Fajsławice 107, I piętro, poniedziałki i czwartki,
  • Żółkiewka - ul. Hetmana Żółkiewskiego 12, I piętro, wtorki, piątki.

w godzinach pracy urzędu.

Opłaty

Brak.

Termin i sposób załatwienia

Profil kandydata na kierowcę należy pobrać przed przystąpieniem do szkolenia. Wnioski realizuje się niezwłocznie po pozytywnej weryfikacji złożonych dokumentów, zaś czas oczekiwania na odbiór numeru profilu kandydata na kierowcę (PKK) wynosi do dwóch dni roboczych od daty złożenia kompletu wymaganych dokumentów, a w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - ok. 30 dni.

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (tekst jednolity - Dz. U. z 2020 r. poz. 1268).
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 5 sierpnia 2025 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2025 r. poz. 1073 z późn. zm.).

 

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Chełmie, za pośrednictwem Starosty Krasnostawskiego, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Komunikacji Transportu i Dróg Publicznych
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 stycznia 2016 08:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Paweł Piłat
Ilość wyświetleń: 19283
27 sierpnia 2025 13:17 (Bartosz Babiarz) - Aktualizacja danych sprawy.
27 sierpnia 2025 13:13 (Bartosz Babiarz) - Aktualizacja danych sprawy.
13 maja 2021 14:18 (Bartosz Babiarz) - Aktualizacja danych sprawy.
Zatrzymaj banner przewijany